Piątka dla natury

Klasa II wzięła udział w programie „Velvet -Piątka dla natury”. Przez tydzień uczniowie zgłębiali dwa tematy:
1) Oszczędzanie mediów
Woda, prąd? Skąd się bierze, czy na pewno mamy tych surowców nieograniczoną ilość i możemy z nich korzystać zawsze? Tutaj wypowiedzi nie miały końca. 🙂 A co gdyby ich nie było? Dzieciaki zrobiły burze mózgów. Wyszło, że jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do tych mediów, a świat, w którym byłyby one ograniczone jest dla nich niewyobrażalnie daleki. No dobra. Ale skąd ten media? Naturalne elektrownie! Jeśli chodzi o wodną to uczniowie przypomnieli sobie ostatni film z kina, gdzie był taki młyn. Baterie słoneczne oglądaliśmy na zabawce oraz ogrodowej lampce. Wiatraczki wykonaliśmy samodzielnie 🙂 No ok. Coś się kręci, ale co dalej? Zrobiliśmy doświadczenie z dynamo! Dynamo to nazwa, która większości nie mówiła nic. Ale zabawa się rozpoczęła się, gdy w sali pojawił się rower. Na własne oczy zobaczyliśmy jak kręcenie zamienia się w świecącą lampkę. Przy okazji dzieciaki same odkryły wytwarzanie się ciepła i energii (dzięki której zrobiły wyrzutnie crocsów :P). To było banalnie proste doświadczenie, a poruszyliśmy przy nim wiele elementów z fizyki 🙂 Teraz dzieciaki wiedzą jak to jest z tymi naturalnymi elektrowniami. Wiedzą, że warto oszczędzać prąd i wodę oraz wiedzą jak to robić 🙂
2) Less/zero waste
Klasa II lubi tworzyć „coś” z „niczego”, dlatego dzieciaki dobrze czuły się w tym temacie. Niemarnowanie, recykling, wykorzystywanie. Wspólne segregowanie śmieci. Największe zaskoczenie tematu, gdy okazało się, że z plastikowych butelek można zrobić bluzę polarową! Uczniowie w sieci szukali innych niezwykłych przemian. Z proponowanych scenariuszy najbardziej im się podobało tworzenie bransoletek ze starych ubrań. Plecenie warkoczy nie było wcale takie proste, ale każdy z dumą chwalił się potem nimi rodzicom 🙂 Do tego w grupach rozwiązywaliśmy różne krzyżówki i łamigłówki. Najfajniejszy się okazał eko-alfabet, gdzie na każdą literę alfabetu wymyślaliśmy słowo związane z ekologią.

Na zakończenie projektu uczniowie, w dwóch drużynach, stworzyli eko-rzeźby. Jedna przypominała o oszczędzaniu mediów, a druga o tym, aby rodzinnie nie marnować, a wykorzystywać surowce, bo mogą z nich powstać wspaniałe rzeczy 🙂 Powstałe rzeźby, w całości wykonane z rzeczy, które miały wylądować w śmietniku, zostały zgłoszone na konkurs związany z programem Velvet. Jesteśmy zachwyceni programem. Bardzo miło się go realizowało. Każdy z uczniów otrzymał również książeczkę i eko-długopis. Cała klasa, natomiast otrzymała grę -quiz, który w wolnych chwilach sobie rozwiązujemy oraz dużą dawkę wiedzy, która była przekazane w bardzo ciekawy sposób 🙂